Suikers top 5 en tips om te minderen

 

Er is veel te doen over suiker. Het is slecht voor je. Daar zijn de meesten het nu wel over eens. Wat nog veel vraagtekens oplevert, is waar het nu allemaal in zit. Van snoep, koek en chocola weten we het wel. Maar dat het ook in je pastasaus, augurken, satésaus en bouillonblokjes zit, is bij veel mensen niet bekend.

Uit onderzoek van het Diabetes Fonds blijkt dat heel veel mensen niet weten hoeveel suiker ze per dag binnen krijgen. Op de site van het fonds staat: “Een Nederlander eet dagelijks gemiddeld 122 gram aan suikers. In totaal zijn dit 30 suikerklontjes per dag en bijna 11.000 suikerklontjes (44 kilo) per jaar.”

 

Dat is schrikken toch…

De vijf grootste suikerhouders op een rij. En tips om minder suiker te consumeren.

 

Suikerbron 1: Frisdrank en vruchtensappen

Frisdrank en vruchtensappen zijn het vloeibare snoep. Immers, een blikje cola bevat 8,5 suikerklontjes, chocomelk 9 en een pakje Vifit (ziet er toch gezond uit!) zelfs 10! Om nog maar te zwijgen van een flesje AA sportdrank. Drink je die leeg, dan heb je 12,5 suikerklontjes opgedronken. Vloeibaar suiker dus. Stiekeme dikmakers, die sappen en frisdranken.

Het alternatief

Water. Het allerbeste alternatief. En je maakt het een tikje lekkerder door er verse munt, citroen, grapefruit, komkommer, gember, aardbeien of een druppeltje Young Living Essentials Oils in te doen.

 

Suikerbron 2: Snoep, koek, chocola

Zakje Antaflu: 41 suikerklontjes. Pak ontbijtkoek van Peijnenburg: ook 41. Zakje drop: 13 stuks. Snoep, koek, chocola, zelfs chips en borrelnootjes zitten er boordevol mee. Skittles: 12 suikerklontjes. Mars of Snickers: 8.

Het alternatief

Maak zelf eens koek en probeer deze dan te zoeten met natuurlijke producten: banaan, pruimen of een combinatie van avocado met cacaopoeder. En snack ook eens met fruit en rauwkost. Heb je echt trek? Draai de verpakking om en maak de keuze, ‘ik neem de helft’.

 

Suikerbron 3: IJs

IJsjes zijn heerlijk verkoelend in de zomer. En er zijn mensen die zweren het hele jaar door bij een ijsje per dag. De Magnum is wel de meeste bekende dikmaker. Boze tongen beweren dat er een heel pakje roomboter in gaat. Maar laten we ook eens kijken naar het suikergehalte. In een emmertje Ben en Jerry’s zitten maar liefst 29 suikerklontjes. De Magnum heeft er bijna 5, een waterijsje 2, net als een bolletje schepijs of softijs. 

Het alternatief

Kies dus liever een waterijsje of softijs. Maar nog gezonder: zelf ijs maken. Van vers fruit, noten en yoghurt.

 

Suikerbron 4: Sauzen

Een eetlepel ketchup bevat 1 suikerklontje, 20 calorieën waarvan er 16 uit de suiker komen. Nog een voorbeeld: Prego Marinara spaghettisaus voor een persoon bevat anderhalf suikerklontje, 100 calorieën waarvan 28 uit suiker.

Sauzen bevatten heel veel suiker. Niet alleen deze rode, ook curry en cocktailsaus, satésaus en sladressing.

Het alternatief

Gelukkig kun je sauzen ook heel makkelijk zelf maken. Neem voor een rode saus als basis een blikje tomatenpuree of een blik gepelde tomaten, eventueel met geroosterde paprika in pot.

Kies je toch liever voor een kant en klare saus of dressing, keer dan het je fles of pot eens om en vergelijk de verschillende merken met elkaar. Je zult verbaasd zijn over de zogenaamde gezonde varianten. Marketing is een vak!

 

Suikerbron 5: soep uit blik

Pak je een blik Chinese tomatensoep, dan zul je het misschien al proeven. Zoet. Dus suiker. Maar wist je dat ook je blikken kippen-, groente- en kerriesoep behoorlijk wat suiker bevatten? In een kom zitten al snel twee suikerklontjes.

Het alternatief

Maak je je soep zelf, dan krijg je die extra portie suiker al niet binnen. De basis van een lekkere en gezonde soep: ui en eventueel knoflook smoren, groenten een paar minuten meebakken en afmaken met een flinke pan water en een bouillonblokje. Wil je een meer romige variant? Voeg een eetlepel zuivelspread light toe. 

15-10-2017