Mini-voornemens voor het nieuwe jaar

 

1. Drink meer water

Water verzadigt, voert afvalstoffen af en is eenvoudigweg broodnodig voor je lijf. 

Tip: als je altijd water in de buurt heb, drink je makkelijk meer. Zet thuis een glas op je nachtkastje, stop een fles in je tas en vul je glas op je werk meteen als die leeg is.

 

2. Maak kleine bewegingen

Je hoeft niet per se de drie keer per week de sportschool in te duiken (hoewel ik het wel heel leuk vind...), je kunt ook kleine bewegingen en oefeningen doen thuis.

Tip: span regelmatig je buik- en bilspieren aan, doe leglifts tijdens het koken en tandenpoetsen en beweeg je voeten als je aan het werk bent.

 

3. Begin met een dankbaarheidslijstje

Maak een lijstje met een paar dingen in het leven waar je dankbaar voor bent. Je gezin, die opdracht die je binnenhaalde of een innige vriendschap. 

Tip: voel je je somber? Pak je lijstje erbij en zet je negatieve gedachte om in een positieve.

 

4. Plan meer me-time in

Een kwartiertje of tien minuten even helemaal niks. Steek een kaars aan en kijk in de vlammen. Verder niks. Je krijgt er energie van!

Tip: lees het boek dat je nog steeds niet uit hebt, neem een voetenbadje of draai je favoriete muziek.

 

5. Bezoek vaker de sauna 

Je komt er helemaal tot rust, verliest afvalstoffen en het verbetert zelfs je afweersysteem. Vaker de sauna bezoeken is een goed idee.

Tip: maak je agenda helemaal leeg voor deze dag. Dus plan geen afspraak voor in de avond, als je terug bent.

 

6. Ga eindelijk langs bij die goede vriend of vriendin

Jullie zouden al weken afspreken, maar toch komt het er niet van. Tijd om dit keer door te zetten. Vrienden hebben een positieve impact op onze gezondheid en welzijn. Het helpt je tegen stress.

Tip: er zijn handige sites, zoals datumprikker.nl, die het makkelijker maken om een afspraak te plannen.

 

7. Nooit meer snoozen

Snoozen verslecht je slaapkwaliteit. Dus blijf niet ‘nog vijf minuutjes’ liggen en zet ook niet meerdere wekkers voordat je echt uit je bed moet. Hoe sneller je je bed verlaat, hoe fitter je je voelt en hoe groter de kans dat je fluitend naar je werk gaat.

Tip: leg je wekker aan de andere kant van de kamer, kies een fijn wekkergeluid.

 

8. Kijk minder op je telefoon

Wist je dat het blauwe licht van je mobiel je wakker houdt? Maar ook: je telefoon leidt af. Je ziet de natuur om je heen niet, let minder op je omgeving. Doe em eens een tijdje weg of zet em uit.

Tip: zet je telefoon voor je gaat slapen uit, gebruik een ouderwetse wekker en doe als je onderweg bent iets anders, bijvoorbeeld lezen of muziek luisteren.

 

9. Maak zelf je lunch voor werk

Het is goedkoper, gezonder en maakt je bewust van wat je eet. Kies minder vaak voor kant-en-klaar en duik vaker de keuken in. En als je een keer minder tijd hebt, tover dan een zelfgemaakte soep of salade op tafel. 

Tip: neem tomaat, komkommer of paprika mee naar je werk. Zo krijg je meteen al een deel van de aanbevolen hoeveelheid groente binnen.

 

10. Besteed meer tijd in de natuur

Trek vaker je wandelschoenen aan en ga op pad. Uit onderzoek blijkt dat in de natuur zijn niet alleen goed is voor je humeur, het vermindert ook stress.

Tip: plan elke week een moment om een half uur te wandelen in de natuur. Telefoons zijn verboden.

 

(Bron: gezond.nu)

28-12-2017