Gourmet is juist heel gezond

Mits je het goed doet…

 

In veel gezinnen en vriendenkringen staat gourmetten op de kerstdis. Niks mis mee. Kan zelfs een van de gezondste keuzes zijn. Maar dan moet je wel weten wat je wel en niet moet doen. De do’s en don’ts op een rij.

 

 

Tafelen begint met het invetten van het gourmetstel. Ga eerst eens na of dat wel echt nodig is. De meeste gourmetstellen hebben namelijk een anti-aanbaklaag. Olie of boter is dan overbodig.

Gebruik je toch vet, neem dan vloeibare margarine, bak-en-braad of olie. Vet één keer in. Meestal is bijvullen niet eens nodig. Gebruik daarvoor een kwastje, zodat je niet teveel neemt. Want bedenk: één eetlepel is al bijna 100 calorieën!

 

Vlees en vis

Wil je vlees, kies dan altijd voor magere varianten: kip, biefstuk, varkenslapje of varkenshaas, tartaar, kalkoen. Vermijd worst, speklapjes, gehakt (ook mager of runder!), lam en vlees met vetranden. In de kant-en-klare gourmetpakketten zit vaak veel zout en is men flink uitgeschoten met dressings.

Koop niet teveel soorten, drie is voldoende. En zet ook vis op het menu.

Zalm, garnalen, kabeljauw, schol. Allemaal heerlijk van het gourmetstel.

 

Meer groente en zelfs fruit

Met groente maak je gourmetten supergezond. Wissel veel af met vlees en vis zodat je sneller verzadigd raakt en een heleboel vezels binnenkrijgt. En het ziet er bovendien heel feestelijk uit, met al die kleurtjes op tafel. Denk aan paprika (er zijn zelfs vier kleuren van), aubergine, ui, champignons, asperges, courgette of een kleine maïskolf.

Ook fruit kan prima op het gourmetstel. Varieer eens met banaan, ananas, peer of alles wat je lekker vindt.

 

Maak zelf sausjes

Veel mensen vinden dat sausjes niet mogen ontbreken. Maar het zijn, samen met het brood, juist de caloriebommen tijdens je gourmet. Maak ze daarom zelf. Pindasaus op basis van 100% pinda- of notenpasta is beter. Meng hiervoor 4 eetlepels pindakaas met water, sambal, heeeeeel klein beetje suiker, ketjap en limoensap. Of maak knoflooksaus van yoghurt, geperste knoflook, bieslook en eventueel een gesnipperde augurk. Een rode saus van een eetlepel tomatenpuree met paprika in pot en kruiden naar smaak is ook een heerlijke lichte, friszoete saus.

 

Water bij de wijn

Wijn maakt je gerecht af, maar zorgt ook voor veel calorieën. Wissel daarom ieder glas wijn af met een glas water. Zo drink je de helft minder alcohol en voorkom je waarschijnlijk ook een kater. Het beste is natuurlijk om het bij één of hooguit twee glazen wijn te houden. Water kun je lekkerder en feestelijker maken door er komkommer, munt of citroen aan toe te voegen.

 

Andere ideeën

  • Wil je toch brood, kijk of je volkoren kunt vinde, snij een half stokbrood af en leg de rest weg. Zo pak je niet ongemerkt te veel.
  • Zet ook wat schaaltjes rauwkost bij het gourmetstel: komkommer, tomaat met uiringen, sla, bleekselderij of worteltjes.
  • Bak ook eens een omelet in je pannetje. Eventueel met groente: ui, paprika, prei.
  • Nagerecht? Bak een havermoutpannenkoek of wat fruit in je pan. Beetje kaneel erover voor een echt winterse smaak.
  • Yoghurtijs met fruit en noten is ook zo gemaakt: meng alles in een kom en zet een paar uur weg in de vriezer. 

21-12-2017